Koji su uslovi za tehnički pregled sa ksenon svetlima?
Svedoci smo čestoj izmeni pravila koja dolaze iz Pravilnika o saobraćaju i uopšte o bezbednosti saobraćaja, budući da su prethodne godine i te kako donele brojne izmene u celokupnom funkcionisanju, kako za aktivne, tako i za pasivne učesnike. Naravno, promene su usledile nakon jako loših statistika koje su ukazivale na veliki broj nezgoda i smrtnih slučajeva u njima zbog nepoštovanja zakona i pravila koja nisu jasno regulisana, kao i zbog slabog kažnjavanja i izricanja kazni.
Sve se to jako promenilo, pa su tako autoš kole doživele velike promene, obuka vozača je postala drugačija, pravila ponašanja u saobraćaju, te sam način kažnjavanja i perioda nakon toga. Sve to je naravno uslovilo da se i sam tehnički pregled motornih vozila izmeni i da se određeni delovi motornog vozila podrobnije posmatraju, što se ranije nije ni proveravalo za određene delove.
Jedan od zakona koji se promenio tiče se osvetljenja automobila. Svi znamo da su ranije motorna vozila uvek morala da imaju uključena svetla u toku noćne vožnje, što je svakako i logično, međutim, novije vreme je donelo promenu u vidu stalno uključenih farova na vozilima, bez obzira na to da li je jutro, dan, veče ili noć. Ovo je zaista promena koja je omogućila bolju vidljivost na putevima u svakom trenutku, pa su se smanjile nezgode koje su se zbog manje vidljivosti dešavale. I u tom delu Zakona o saobraćaju nije bilo problema, dok nisu nastali različiti izvori osvetljenja koji su doveli do toga da zakon još uvek nije jasno definisan i nekaže striktno kakav i koji izvor je dozvoljen, a koji ne.
Problema u ovom domenu nije bilo dok je izvor osvetljenja bio jedan, međutim, u trenutku kada su došla xenon svetla tada se sve promenilo, pa motorno vozilo sa ksenon svetlima može, ali nekada i ne uspe da prođe uspešno tehnički pregled. U čemu je problem?
Xenon svetla za auto
Xenon sijalice su upotrebljene prvi put za jedan određen automobil 1991. godine, a namena im nije bila samo zbog funkcionalnosti, već zbog luksuznog, premium izgleda, koji motorno vozilo uz njih dobija. U tom trenutku, ksenon svetla su bila jako skupa i nisu se ugrađivala u automobile sve, već samo one najluksuznije, pa samim tim nije ni bilo nikakvih problema. Samim napredovanjem, motorna vozila srednje i visoke klase su dobila fabrički ksenon svetla, ali ona koja nisu, imala su opciju ugradnja. Danas, pravilnikom i promenom zakona, ugradnja ksenon sijalica može da predstavlja jako veliki problem. Naime, ukoliko su ksesnon svetla fabrički postavljena u vozilo, onda problem nikakav ne postoji, već se do njega dolazi kao što smo rekli kada se radi o naknadnoj ugradnji xenon sijalica.
Da li su ksenon svetla za auto fabrička ili ne, određuje se prema postojanju prsklaica za xenon sijalice, koje poseduje motorno vozilo kojem su fabrički postavljeni ovi izvori osvetljenja. Ako se, pak, radi o naknadno ugrađenim xenon svetlima, onda je potrebno da vlasnik motornog vozila poseduje atest, ali tu se dolazi do novog problema, atest ne radi niko, što je u jednom momentu bilo tema jako velike polemike u javnosti. Prilikom samog tehničkog pregleda dešava se to da osoba koja ga obavlja zapravo daje dozvolu za prolazak tehničkog pregleda ili ne, i to na osnovu nekog ličnog nahođenja i mišljenja. Međutim, opet postoji nešto što vas može usmeriti i pomoći vam u celom ovom procesu.
Ako is eipak odlučite za ugradnju ksenon sijalica ovde možete pronaći sve modele ksenona i poručiti ih online.
Fabrički ugrađene xenon sijalice ne predstavljaju problem pri tehničkom pregledu, jer se njihovo poreklo zna. Kod ugrađenih poreklo može biti nepoznato, a ono upućuje na sam kvalitet sijalice i kvalitet svetlosti koju ona baca, što dovodi do same prepreke. Deo zakona koji se odnosi na postojanje xenon sijalica u vozilu kaže da se uz njih u vozilu moraju naći i uređaji za čišćenje farova, o čemu smo već napisali da je to nešto što karakteriše fabrički ugrađene. Uz sve to, vozila M i N kategorije moraju imati i uređaj za nivelaciju snopa glavnih svetala, a ako je slučaj da vozilo ima oborena svetla koja imaju gasni izvor svetlosti, tj. xenon sijalice, onda taj uređaj mora biti automatski.
Sve ovo upućuje na činjenicu da vozač, odnosno osoba koja poseduje motorno vozilo, mora da bude dobro informisana. O kvalitetu xenon sijalica, o samom procesu njihove ugradnje, kao i da li se ugradnja u automobil smatra dozvoljenom ili ne, jer postoje situacije kada je ugradnja nedozvoljena, te o njoj ne treba ni razmišljati ni u jednom trenutku.
Karakteristike farova
Uz sve što smo prethodno napisali, postoje još neke stvari koje su bitne i koje se proveravaju na tehničkom pregledu, a to su karakteristike farova i to tri određene. Karakteristike su daljina, jačina i usmerenost svetlosti. Kratka svetla potrebno je da osvetle od 40 do 80 metara u daljinu, dok duga moraju da osvetljavaju do 100 metara udaljenosti. Pored toga, desni far potrebno je da ima 1,5% veću jačinu, jer se on nalazi na ivici puta, pa je uslovljeno potrebom da se omogući što veća sigurnost i bezbednost u saobraćaju. Zakon o ksenon svetlima kaže još da se ona ne smeju naći na većoj visini od branika, pa je uz sve već rečeno, ovo pravilo koje morate ispoštovati kako biste prošli tehnički pregled.
Zašto su xenon sijalice dobar izbor?
Ksenon svetla za auto najpre su osmišljena kako bi automobilu dala bolji, luksuzniji izgled, što je početkom 90-ih godina i bila asocijacija na njihov pomen. Međutim, ubrzo se uvidelo da je njihova efikasnost i funkcionalnost iznad svega. U nekim normalnim, predviđenim okolnostima, vek trajanja je oko 20 000 radnih sati, što je velika razlika u odnosu na tradicionalne izvore osvetljenja. Xenon sijalice proizvode oko 3000 lumena, što je već duplo više od proizvodnje koju imaju halogena svetla. Ksenon sijalice troše znatno manje struje nego halogene sijalice ili LED sijalice za auto, što je još jedna od velikih prednosti zbog kojih većina želi da ih ima ugrađene u svom vozilu. Kada se sve to pogleda s jedne strane, te cena koja jeste veća od ostalih izvora, onda je jasno da se isplati uložiti u njih, jer se radi o ulaganju koje se isplati dugoročno.
Komentari