Pojava elektronskih vesti u istoriji novinarstva
Online vesti ili elektronske vesti su relativno nova pojava u istoriji novinarstva. Početkom 1990-ih, novine i drugi provajderi vesti, tek su počeli da istražuju mogućnost plasiranja određenog online sadržaja korisnicima društvenih mreža i čitaocima vesti putem „World Wide Weba“, jednog od prvih i jedinih web-pretraživača i editora u tadašnje vreme.
Do 2005. čitanje online vesti na internetu postalo je redovna navika za mnoge ljude. Ne samo izdavači novina, već i televizijske i radio stanice, časopisi i druge publikacije stalno su unapređivale svoje prisustvo na mreži. Očigledan trend postaje spajanje informaciono-komunikacionih tehnologija i interneta sa svim oblicima zabave i medija. Pojavljuju se potpuno novi veb-sajtovi sa online vestima na mreži van uobičajnih tradicionalnih medija, omogućavajući i profesionalnim i amaterskim novinarima globalni forum za pojedinačne online izveštaje i mišljenja.
Šta su online vesti i koja je njihova priroda?
Izgled onlajn vesti razlikuje se od onih kakve nam nude štampani mediji. Štampane novine postavljaju najvažnije vesti dana na vrh naslovne strane. Prostor za stavku vesti, veličina naslova, izgled i korišćenje fotografija kao i njihov položaj na stranici razlikovao bi se u zavisnosti od želje urednika. Kod online vesti, prvih nekoliko glavnih vesti se postavlja na naslovnoj strani i predstavljaju varijacije slika, video snimaka i audio snimaka koje se menjaju u zavisnosti od novijih vesti koje se pojavljuju.
Vesti online nude određenu priču na odvojenim, zasebno otvorenim stranicama do kojih se dolazi preko linkova. Online sadržaj nudi i takozvane podkategorije koje se mogu nalaziti sa strane ili na vrhu naslovne strane, čija se uloga svodi na povezivanje određenih, rubrika kao što su politika, zabava, međunarodne vesti, sport, vremenska prognoza…
Šta online vesti omogućavaju korisnicima?
Korišćenje online vesti karatkeriše povećana brzina da dođu do čitaoca, mogućnost da se vesti stalno ažuriraju kao i da se uspostavi direktniji kontakt i interakcija sa korisnicima. Iz ovih razloga čitanje online vesti postaje sve popularnije i novinske organizacije pružaju sve veći spektar onlajn usluga. Ljudi se sve više okreću online vestima zbog njihovog bogatog i trenutnog sadržaja.
Među karakteristikama digitalnih medija u odnosu na analogne medije kao što su štampane novine, jesu audio i video sadržaj, pokretne slike, interaktivnost i konačno, neposrednost.
Koje su prednosti online vesti?
Kada je neposrednost u pitanju, kao gotovo da nema zaostajanja između trenutka kada je informacija kreirana od određenog „proizvođača“ vesti i kada se informacija prosleđuje korisniku vesti. Online vesti pružaju najneposrednije informacije. Ono što čitaocima treba jesu vesti o globalnim i lokalnim dešavanjima koji se brzo dešavaju i koji se ažuriraju stalno, tokom dana. Online vesti čitaocima daju osećaj „sadašnjosti“ i hitnosti u realnom vremenu. Takođe jedna od prednosti online vesti je lak pristup arhiviranim vestima. Ove arhive mogu biti emitovane, televizijske, štampane ili onlajn vesti koje se sada mogu snimiti i čuvati na web-u. Celokupnom sadržaju kojem se za razliku od nekadašnjeg pristupa preko personalnog računara kod kuće, sada se može pristupiti i u „pokretu“ preko mobilnog telefona.
Pojava svake nove „generacije“ onlajn vesti je pokretač revolucionarno-globalne promene, kao i društvene promene koja se dešava rekli bi dramatično, preko noći.
Komentari