Zašto je predškolsko obrazovanje važno za vaše dete?
Verovatno će vam teško pasti razdvajanje od deteta kada ga prvi put pošaljete u vrtič, naročito ako ima samo 3 ili 4 godine. Međutim, kvalitetno predškolsko obrazovanje je izuzetno važno za vaše dete i predstavlja odskočnu dasku za dalje školovanje i postizanje uspeha u svim oblastima života.
U predškolskom uzrastu deca grade jaku osnovu u društvenim, predakademskim i opštim životnim veštinama koje će im dati prednost u školi i van nje. Istraživanja pokazuju da deca koja imaju predškolsko obrazovanje imaju poboljšanu akademsku spremnost, veću stopu otvorenosti prema ljudima i veće šanse za uspeh na poslu.
U nastavku teksta donosimo vam razloge zašto je predškolsko obrazovanje važno i zašto treba decu da upišete u vrtić, bez obzira na dostupne servise čuvanja kod kuće.
Razvoj socijalizacije
U predškolskoj ustanovi deca provode duže vreme sa drugom decom i odraslima van porodice. Okruženje pruža mnogo mogućnosti da dete nauči kako da sklapa prijateljstva, sarađuje, sluša i gradi osnovne veštine razgovora. Kada se deca igraju i učestvuju u aktivnostima sa svojim vršnjacima, skoro neizbežno će doći do manjih sukoba koji donose frustraciju, bes i druge emocionalne izazove. Ali i ovi sukobi pružaju prilike za učenje.
Vaspitači mogu da podstaknu decu da primete kako njihovo ponašanje utiče na druge i vežbaju veštine međuljudskog rešavanja problema. Deca predškolskog uzrasta napuštaju grupu sa emocionalnim veštinama koje će nositi sa sobom do kraja života. Čak i ako vaše dete ne želi da ide u vrtić i pruža otpor, dani u vrtiću biće korisni za celokupnu porodicu, a najpre za dete, navode na portalu Kako-Zašto.
Priprema za pisanje
U predškolskoj ustanovi, vaspitači nude razne igre i aktivnosti koje pomažu deci da izgrade veštine pre opismenjavanja. Deca pevaju pesme, uče rime koje im pomažu da razlikuju zvukove, slušaju priče koje se čitaju naglas i igraju se magnetnim slovima.
Pored učenja ovih osnova, deca često razvijaju osećaj uzbuđenja i motivacije za nastavak učenja. Predškolsko učenje o opismenjavanju odvija se tokom aktivnosti koje su interesantne deci, čime se stvaraju pozitivne asocijacije na čitanje.
Predškolska ustanova ne uči decu matematici pre nego što budu spremna, ali gradi temelje za budući uspeh kroz zabavne aktivnosti i vođenu igru. Deca se često igraju igricama uparivanja, sortiranja ili brojanja, kao i društvenih igara koje pomažu učenicima da razviju razumevanje brojeva i kategorija.
Podsticanje razvoja govora i kognitivnih sposobnosti
Deca najbolje uče jezičke veštine u okruženju gde se stalno govori. U predškolskoj ustanovi, vaspitači pomažu deci da razviju jezičke sposobnosti uvođenjem novog rečnika tokom aktivnosti i postavljanjem pitanja koja teraju na razmišljanje. Uz brojne mogućnosti da isprobaju nove stvari, slušaju knjige koje se čitaju naglas, glume priče i pevaju, deca uče da komuniciraju.
Deca grade kognitivne veštine kroz aktivnosti koje ih izazivaju da isprobavaju nove stvari, rešavaju probleme, postavljaju pitanja i jednostavno posmatraju svet oko sebe. Predškolska ustanova stavlja akcenat na ove vrste aktivnosti, a deca kao rezultat toga uče više.
Razvoj motoričkih veština
Iako su pismenost, matematika i spoznaja važni, to nisu jedine veštine koje mala deca treba da uče. Mnoge predškolske aktivnosti su osmišljene da pomognu deci da razviju fizičku koordinaciju i finu motoriku. Deca imaju izazov da razviju finu kontrolu svojih prstiju sa projektima koji uključuju uvlačenje pertli, crtanje ili sečenje makazama. Takođe, deca su svakodnevno fizički aktivna, što doprinosi pravilnom razvoju celokupnog organizma.
Negovanje dečije kreativnosti i radoznalosti
Mala deca imaju aktivnu maštu i ta mašta se može negovati da bi podstakla učenje i kreativnost. Predškolsko okruženje podstiče istraživanje. Vaspitači su obučeni da pomognu deci da razviju sopstvene ideje i misli. Oni podstiču radoznalost, postavljaju pitanja i slušaju dečje ideje umesto da guraju „tačne” odgovore ili ponašanja.
Uz stimulativno okruženje i prave interakcije sa odraslima, veća je verovatnoća da će deca razviti radoznalost i kreativnost.
U vrtiću deca uče da budu dobri učenici
Mala deca uče kroz igru. Ako se dete prvi put upoznaje sa učenjem u učionici, u previše akademskom okruženju, ono možda neće uspeti da razvije snažan osećaj radoznalosti. Zbog toga bi se moglo osećati isključeno u odnosu na drugare koji su pohađali vrtić.
Predškolska ustanova deci pruža mogućnosti da uče na načine koji ih zanimaju i da izgrade pozitivan stav prema učenju. Dobra predškolska ustanova pomaže deci da razviju želju za učenjem koju će poneti sa sobom tokom svog školovanja.
Deca uče da donose odluke i budu odgovorna
Deca predškolskog uzrasta mogu da biraju u kojim aktivnostima će učestvovati. To znači da deca ne slede samo svoja interesovanja, već i uče veštine donošenja odluka i odgovornosti. Deca se podstiču da naprave sopstvene izbore.
Vaspitači posmatraju decu i paze na aktivnosti za koje su zainteresovani. Ako dete izgleda nesigurno kako da uđe u igru druge dece, mogu ponuditi predloge kako da se pridruži grupi. U predškolskom uzrastu deci se često daje prilika da vežbaju odgovornost. Vaspitači podučavaju i očekuju od dece da peru ruke, drže lične stvari u ormarićima i vraćaju igračke na mesto.
Deca uče da brinu o drugima
Pored brige o sebi, predškolci uče kako da se brinu o drugima. Vaspitači podstiču decu da pomažu jedni drugima da nauče veštine u kojima su kompetentniji i da sebe vide kao pomoć za drugu decu.
Deca predškolskog uzrasta takođe mogu dobiti priliku da pomognu u učionici. Vaspitači mogu da zatraže od njih da odnesu tanjire nakon užine, poprave kalendar ili da pomognu u podešavanju aktivnosti, na primer.
Komentari