Vladan Balaban otkriva: 5 faktora koji omogućavaju rast biznisa u krizi
Globalna kriza već dve i po godine pretnja je celom svetu. Taman kada smo pomislili da smo preživeli pandemiju korone, buknuo je rat u Ukrajini i pojačao neizvesnost neslućenih razmera. Ipak, i u takvim uslovima sveopšte nesigurnosti, moguće je pronaći izlazno rešenje ukoliko se problemu priđe na pravi način.
Do pravog rešenja može se doći ukoliko se strah i stres racionalizuju, a kriza iskoristi kao pokretač za kreativna i inovativna rešenja. Koji su ključni faktori za razvoj biznis u krizi, najbolje znaju uspešni biznismeni, među kojima je i Vladan Balaban, predsednik velike softverske grupacije iz Novog Sada.
Prepoznavanje novih potreba na tržištu
Prvi korak ka savladavanju krize svakako je razumevanje i praćenje aktuelne situacije. To nije moguće ako se ne definišu sve promene na tržištu koje izaziva kriza. Kako na iznenadne situacije svaki čovek reaguje drugačije, tako je i sa tržištem i klijentima – i oni menjaju navike i ponašanje. Zadatak timova je da prepoznaju proizvode i usluge koji imaju potencijala da ostvaruju profit i privlače nove klijente. Takve proizvode i usluge treba dobro razlikovati od onih koji mogu biti nepotreban trošak. Potrebno je utvrditi i efikasnost svake od investicija kako bi se odredio smer daljeg napretka biznisa, a jedan od glavnih „alata“ za ovakve procene je digitalizacija.
Digitalizacija je ključni faktor, ističe Vladan Balaban
Poslovni svet se izborio sa posledicama pandemije, pre svega, zahvaljujući informacionim tehnologijama i digitalizaciji. To će potvrditi svaki IT stručnjak, među kojima i Vladan Balaban. Ovu tvrdnju dokazuje statistika: IT sektor se najviše razvio upravo u poslednje dve i po godine. Naime, izvoz informaciono-tehnološkog sektora u 2021. godini iznosio je čak milijardu i po evra ili 28 odsto više nego 2020. godine, podaci su Narodne banke Srbije.
Gotovo da ne postoji biznis koji je mogao da se održi tokom pandemije bez digitalizacije. IT sektor otvorio je razne mogućnosti za razvoj drugih zanimanja koja su podrška digitalizaciji i otvorio potpuno nova tržišta.
Digitalizacija je iz korena promenila korisničko, ali i radno iskustvo. Kompanije su optimizovale troškove poslovanja tako što su iz poslovnih prostora prešli na kućni online mod, a službena putovanja, ivente, konferencije itd. prebacile na web i ostvarile ozbiljne uštede.
Transparentna komunikacija
Digitalizacija je donela i efikasniju i transparentniju komunikaciju sa klijentima, što je rezultiralo preciznijem sagledavanju profila klijenata, njihovih potreba i korisničkog iskustva. Na osnovu toga se, tačnije nego ikada, može odrediti dalji pravac poslovnog razvoja. Tokom krize se posebno izdvojila otvorena komunikacija u kojoj je svaka kompanija koja je koristila digitalne alate mogla doći do preciznih informacija o svojim klijentima. Najefikasnija otvorena komunikacija u današnjem svetu ostvaruje se pomoću društvenih mreža i aplikacija, a na taj način se i najlakše prati i istražuje tržište.
Lideri sa vizijom
Biznis u kriznim vremenima teško se može sačuvati i unaprediti bez novih kreativnih rešenja i, naravno, investicija koje bi podržale njihovu realizaciju. Praksa je pokazala da se upravo u kriznim periodima lakše dolazi do investicija za nova biznis rešenja i zato je važno da na čelnim pozicijama u kompanijama budu fleksibilni i kreativni lideri, lideri sa vizijom – koji će umeti da odgovore na nepredviđene situacije i formiraju nove modele poslovanja.
Udruživanje poslovanja, smatra Vladan Balaban, put je do novih klijenata i tržišta
Pored inovativnosti, veoma je važna kooperacija sa firmama kako iz iste tako i iz druge branše, ali sa sličnim planovima, klijentima, ciljevima… Udruživanjem poslovanja u zemlji i inostranstvu lakše se stiže do klijenta, stvara se novo tržište, širi ponuda i obezbeđuje razvoj.
Dokaz uspešne višedecenijske internacionalne saradnje su, primera radi, domaća firma čiji je direktor Vladan Balaban, koja više od decenije beleži uspehe u sektoru finansijske tehnologije zajedno sa američkim globalnim dobavljačem profesionalnih tehnoloških rešenja za trgovinu akcijama. Koliko je ta saradnja uspešna, pokazuje i podatak da se u Novom Sadu otvara Centar za razvoj finansijske tehnologije. Prvi čovek kompanije iz Novog Sada Vladan Balaban naglašava da će od toga veliku korist imati i cela IT industrija u Srbiji. Naime, zaposleni u tom centru će se razvijati i napredovati u okruženju najboljih kako bi, između ostalog, i sami mogli da unapređuju sektor finansijskih usluga u vremenima krize.
Komentari