ŠTA NAM SVE MOŽE BITI OD POMOĆI PRILIKOM ODABIRA STUDIJA I BUDUĆEG ZANIMANJA

 

Već kao vrlo mladi susrećemo se sa nekim životnim prekretnicama – takav je odabir srednje škole, a potom i izbor fakulteta, pošto se veruje da se upravo u tim momentima bira budući put svakog mladića i devojke. Pri tom nekada vrlo teškom izboru može nam nekoliko faktora biti od velike pomoći – od saveta profesora, pa do testa profesionalne orijentacije za fakultet.

SOPSTVENI AFINITETI

Svaka osoba tokom školovanja vrlo jasno uviđa koji joj predmeti više „leže”, kojim se naukama radije bavi, koje domaće zadatke lakše radi i koje lekcije brže pamti. Uglavnom je načelna podela na prirodne i društvene nauke, ali to ne isključuje mogućnost da neko bude podjednako uspešan i u engleskom jeziku, i u biologiji i informatici. Od ličnih preferencija neretko zavisi i školski uspeh ili uspeh na takmičenjima – iako je on uvek potkrepljen i posvećenim radom, kao i to da li će neki hobiji biti u vezi sa naukom koja nas inspiriše. Stoga treba pažljivo sagledati koje su to individualne želje i interesovanja, a potom se informisati koje profesije uopšte postoje u vezi sa datom naukom.

UTICAJ OKRUŽENJA

Bez obzira na uspeh u školi u nekim oblastima, lične afinitete, talenat ili posvećenost, na naša interesovanja neminovno utiče i okruženje: od profesora koji su nam predavali tokom osnovne i srednje škole i njihovog odnosa prema svome predmetu, preko roditelja, pa sve do rođaka i prijatelja. Svakako da treba poslušati mišljenja, savete i sugestije iskusnijih, a čak i kada to ne želimo, oni na nas posredno deluju – i mogu biti vrlo mudri i korisni, no ipak u odluci o svojoj budućoj profesiji treba biti što je više moguće autonoman i istrajan.

PROCENA MOGUĆNOSTI I DEFINISANJE CILJA

Kada nam je već jasno koji su nam afiniteti, te smo čuli mišljenje okruženja koje nam je pomoglo na našem putu, važno je definisati cilj. Pre svega bitno je sebe proceniti, uz što veći nivo objektivnosti – koliko smo spremni rada, truda, vremena da uložimo u studije, a potom da li vidimo sebe u poslovima koje sa određenom strukom možemo obavljati. Vrlo je važno odrediti cilj ka kojem se krećemo i ka njemu stremiti. Takođe je važno da li ta buduća profesija može omogućiti finansijsku stabilnost i profesionalno napredovanje.

TEST PROFESIONALNE ORIJENTACIJE ZA FAKULTET

Iako deluje vrlo jednostavno definisati sopstvene želje i afinitete, ciljeve i stremljenja, katkada je to zapravo vrlo težak zadatak, koji nekad podrazumeva i svojevrsnu zrelost i iskustvo. Stoga mladi neretko pribegavaju stručnoj pomoći, odnosno izradi testova profesionalne orijentacije za fakultet, koje su koncipirali psiholozi i koje svakako prate i tumače stručna lica. Oni su višestruko korisni jer kroz pitanja pomažu kandidatima da diferenciraju svoje osobine, veštine i sklonosti, otkriju skrivene talente, ali i one slabe strane, pa čak i nedostatke.

Testovi profesionalne orijentacije za fakultet naposletku ukazuju kandidatima i na to koje bi to bile profesije u kojima bi mogli biti uspešni. Najbitnije je da je test profesionalne orijentacije za fakultet za svakog individualan i da može biti od velike pomoći u jednom veoma važnom životnom trenutku.

You may also like...

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *