Električni bicikl, što da ne?

Ako ste kojim slučajem tokom vožnje “Tour de France” opremili bicikl malim električnim motorom, takav postupak bi vas sasvim sigurno diskvalifikovao jer bi to bio “neregularan i nedozvoljen čin”i bio bi smatran „mehaničkim dopingom„.

Za nas ostale, koji ne vozimo „Tour de France“ elektrifikacija bicikla može biti i te kako „regularna“ i dozvoljena stvar. Razmišljajmo zajedno naglas malo o električnom biciklu.

Bicikl sa elktromotorom, ideja iz mašte

Fizička aktivnost je neophodna našem telu, do sad to već znaju i vrapci na grani. Podsetimo, osoba koja nije fizički aktivna (ili provodi mnogo vremena u sedećem položaju) ima veće šanse da oboli od srčanih oboljenja, dijabetesa, šloga, depresije.

Ono što je veoma čudno i nejasno je što iako sve to znamo, većina nas ipak ne vežba ni malo. Razlozi neaktivnosti su brojni: nedostatak vremena, lenjost, tromost, mrzovoljnost, mnogi kažu da se ne osećaju dovoljno fit da krenu u takav poduhvat. A možda postoji lakše rešenje? Zove se električni bicikl. Tačno je da ćete je više platiti od obične bicikle, ali prednosti su beskrajne.

Njihovi maleni motori postaju naš pomoćnik kad su u pitanju malo veće uzbrdice ili se jednostavno umorimo od okretanja pedala.

Već desetak godina ovi savršeni dvotočkaši voze se ulicama većih gradova Evrope, Amerike i Australije. Dosta ljudi još ne zna da one postoje i da su ideje i dizajn već postali realnost. Malo ljudi koje poznajem ih je videlo na ulici, tek nekolicina ih je provozala, ali oni zaista postoje i sve više je naučna, sportska javnost zainteresovana i podržava njihovo korišćenje i razvoj.

Mali eksperiment sa električnim biciklom

Istraživači sa Univerziteta Kolorado su čak objavili malu studiju u časopisu „European Journal of Applied Physiology„. Tema je bila pokazati od kakve su koristi ljudskom zdravlju električni bicikli.

Izabrano je dvadeset volontera koji bi tokom jednog meseca išli na posao električnim biciklom što je pretpostavljalo da 3 radna dana odlaze i vraćaju se sa posla ili da u sedlu borave barem 40 min dnevno. Istraživači su imali nameru da dokažu da su električni bicikli na prvom mestu bezbedni i veoma, veoma blagotvorni i pogodni za ljude u godinama recimo, koji se ne bave aktivno fizičkim aktivnostima. Njihova bezbednost je bila tema diskusije jer su se neverne Tome brinule da je brzina od 20km/h prevelika i opasna za vozače.

Ispitanicima je prvo u laboratoriji izvađena krv i proveren nivo šećera, holesterola, krvni pritisak, a onda su ih opremili malim uređajima za merenje rada srca, GPR sistemom i naravno dobili su električni bicikl.

Nakon isteka jednog meseca, volonteri su se vratili u laboratoriju. Pošto su ih pregledali, izmerili sve potrebne parametre i uporedili podatke, rezultati su bili veoma zadovoljavajući: prvo, ispitanici su vozili intenzivno, brže nego običan bicikl, drugo, srčani otkucaji su se udvostručili, nivo šećera u krvi bio je niži, a salo na telu primetno nestalo. Što se tiče doživljaja vožnje, svi volonteri su bili oduševljeni uz komentar da je to bio „fantastičan doživljaj, zabava, vežba i korist u isto vreme.

Iskusni biciklisti koji godinama voze obične bicikle i učestvuju na svetskim trkama priznaju da je električni bicikl odličan izazov i za aktivne i dobro trenirane sportiste.

Električni bicikl jeste odličan izbor za ljude koji solo odlaze na posao i za one koji ne vežbaju. Možda još nisu široko dostupni jer im je cena viša od cene običnog bicikla, ali jedno je sigurno: ovi bicikli imaju sjajnu budućnost za sve one koji se brzo umore od pedaliranja pa im treba „malo“ pomoći da preguraju uzbrdicu.

Prednosti vožnje električnog bicikla

1) na posao dolazite sveži, razbuđeni, opušteni, nikako znojavi tako da nema potrebe da nosite dodatnu garderobu za presvlačenje.

2) parkiranje – nema kruženja po kraju dok ne nađete slobodno mesto za auto. Sada ionako postoje mesta za ostavljanje bicikala ispred svake ustanove.

3) nema čekanja prevoza, guranja u prepunom tramvaju. Što je najbolje, možete se provući i jednosmernim i malim uličicama prekratiti put do posla. Ulice starog dela Beograda su odlične za manevrisanje, nekad izbegnete par kilometara samo ako znate da šmugnete kroz Sokolsku, Šumatovačku, Rige od Fere, Krfsku ili Đakovačku ulicu. Ljudi nekad ne razmišljaju o tim prečicama, ali svakog dana se izgubi skoro sat vremena kružeći okolo javnim prevozom, a zašto? Možete iskoristiti to vreme na mnogo korisnije načine.

4) nema stresa tokom vožnje i manje ste izloženi zagađenom vazduhu na ulici jer se brže krećete do odredišne tačke.

5) što se zdravlja tiče, prednosti su neizmerne:

– mirniji je početak dana pa ste rasterećeni, lakše se razbuđujete,

bolja vam je koordinacija u prostoru, brži refleksi,

– pedaliranjem dobijete energiju koja vam je itekako potrebna za radni dan, a kad se umorite od okretanja pedala jednostavno uključite motor da vam pomogne da pregurate koju uzbrdicu.

– čak i da bicikl niste vozili godinama, električni motor je tu da vam olakša izazov, neće vas boleti mišići sutradan posle naporne vožnje pa sutra s radošću opet sedate na bicikl. Običnim biciklom odustali biste posle prve upale mišića nogu.

Što se mana tiče, naravno da će bicikl tokom zime ostati u garaži ili u stanu, ali zime su ionako u 21. veku prevaziđene, traju jedva potraju dva meseca, pa sa prvim toplim danima već od kraja februara možete opet na vaš elektro-moto-bicikl.

You may also like...

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *