Evolucija kočnica u automobilima – više od zakona akcije i reakcije

Kočnice su neverovatno bitan deo za svaki automobil jer omogućavaju zaustavljanje automobila prilikom kretanja. One su bile jako bitne i pre otkrića prvog automobila jer se početak kočionih sistema vezuje za 19. vek. Danas nakon 200 godina kočioni sistem je izrastao u kompleksan sistem koji se prilagođava mnogim stvarima kao i uslovima koji vladaju na putu. Sve ovo je dovelo do povećane bezbednosti i mogućnosti da se na znatno bezbedniji način postižu veće brzine.

disk plocice cene

Sa tolikim brojem raznih oblika kočionih sistema, teško je odrediti krivca za proizvodnju ovog dela. Ipak, svako ko je dizajnirao i unapređivao kočnice je kao cilj imao omogući ljudima lakše i bezbednije upravljanje automobilom. Sa ovim ciljem, inovatori su tokom godina osmišljavali nove tehnologije za kočione sisteme koji su uvek nadmašivali one pre.

Sam početak kočionih sistema

Primitivniji sistem kočnica je još tokom 1800ih godina korišćen za zaustavljanje konjske zaprege koja je bila u mogućnosti da dostigne velike brzine. Sami konji su mogli da povuku i dostignu te brzine, ali nisu mogli da obezbede zaustavnu silu.

Tada je korišćen jednostavan sistem drvenog bloka koji je pritiskom na sam točak smanjivao brzinu okretanja točka. Ovaj sistem je korišćen i na prvim automobilima koji su imali čelične točkove. Sistem drvenog bloka se smatra samim početkom izrade kočionih sistema.

Mehaničke doboš kočnice

Doboš kočnice su prvi moderni sistem kočenja koji je osmislio francuski industrijalac Louis Renault 1902. godine, ali se smatra da je i malo ranije otkriven od strane Gottlieb Daimler-a. Kao što možete videti, kočioni sistemi su delo jednih od najvećih proizvođača automobila u istoriji automobilske industrije. Ovaj sistem je bio jako jednostavan i sastojao se od učvršćene sajle i doboša koji su stvarali silu zaustavljanja.

Pronalazak papučice kočnice

Pre ubacivanja kočnice u samu unutrašnjost automobila, sve kočnice su se nalazile izvan automobila. Na ovaj način su i bili podložni spoljnom uticaju i vrlo lako se nakupljala prašina, prljvaština, a uz to je i temperatura uticala u velikoj meri na efikasnost kočenja. Papučica kočnice je bio jedan od bitnijih izuma koji su u velikoj meri pomogli u razvoju kočionih sistema.

Sledio je pronalazak hidrauličnih kočnica

Pronalazak kočionog sistema koji uz pomoć hidraulike zaustavlja sva četiri točka, dogodio se 1918. godine. Ovaj sistem koristi tečnost kako bi pritikom papučice kočnice stvorio kočionu silu. Krivac za otkrivanje ove tehnologije koja se mogla naći u gotovo svakom automobilu tokom 20ih godina prošlog veka je Malcolm Loughead. Kasnije je bilo gotovo nezamisliv kočioni sistem bez upotrebe hidraulične sile za njegovo pokretanje.

Disk kočnice

Ove kočnice su da stvar bude još zanimljivije prve dizajnirane. Wiliam Lanchester je patentirao disk kočnice 1902. godine, ali ovaj pronalazak nije pronašao svoju primenu jer je imao dosta mana među kojima je najveća bila velika buka koju su stvarale ove kočnice.

Ipak, sistem disk kočnica je doživeo veliki procvat sredinom 20. veka. Povećanje popularnosti ovog sistema kočnica je povezana sa povećanjem težine samih automobila kao i brzina koje postižu. Sve ovo je dovelo do toga da hidraulične doboš kočnice postanu manje efikasne u smanjivanju temperature i brzine automobila. Cene kočionih pločica su dosta niže od doboš kočnica, a danas se kočione pločice cene u Beogradu mogu naći po znatno nižim cenama. Prvi automobil koji je imao sistem disk kočnica je bio Chrysler Imperial, a proizveden je 1971. godine.

ABS sistem kao još jedna bitna novina

ABS(Anti-lock brake system) je kreiran kako bi pomogao kočionim sistemima u sprečavanju blokiranja kočnica prilikom upotrebe. On funkcioniše tako što oseti kada će doći do blokiranja točkova i tada smanjuje pritisak kočnice na točkovima. Ovaj sistem je nešto što je dovelo do revolucionarnih promena tokom 60ih godina prošlog veka u sistemu kočenja i pružilo dosta više kontrole svim vozačima.

Dan danas se povećava broj sistema i promena u kočionim sistemima koji olakšavaju vožnju i dodaju određene funkcionalsti vozilima. Mnogi sistemi kao ESP, TCS, EBD i drugi su standardni u gotovo svim automobilima i smatraju se jako bitnim za bezbednost u vožnji. Moderni električni automobili pune svoje baterije kočenjem, dok moderni sportski automobili imaju karbonske disk kočnice koje poboljšavaju kočenje pri ogromnim brzinama.

You may also like...

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *