Kako prepoznati potrebu za logopedom kod dece
Proces razvoja govora kod dece je veoma kompleksan i ima svoje pravilnosti koje su svojstvene svima. Međutim, postoje izvesna odstupanja u razvoju govora koja su uslovljena tempom razvoja koji je različit kod dece. Onda kada ta odsupanja izađu iz okvira očekivanih, valjalo bi potražiti pomoć logopeda.
U ovom tekstu predstavićemo neke od osnovnih pokazatelja problema razvoja u govoru, koji mogu pomoći roditeljima da prepoznaju kada je pravo vreme za posetu logopedu.
Kašnjenje u razvoju govora
Pored toga što svako dete ima svoj tempo razvoja, postoji opšteprihvaćen vremenski okvir za razvoj govora, a svako odstupanje treba shvatiti kao signal za pomoć logopeda.
- Do 12 meseci se očekuje da dete brblja, da reaguje na zvuke i glasove.
- Dete na uzrastu od 12 do 18 meseci trebalo bi da koristi par jednostavnih reči, kao što su „mama“, „tata“, i očekuje se da može da sledi jednostavne naloge.
- Od 18 do 24 meseci dete koristi veći broj reči, oko 50, i počinje da ih spaja u jednostave rečenice.
- Od 2. do 3. godine broj reči koje mališan koristi i razume značajno se povećava, dete izgovara rečenice od tri ili četiri reči koje su razumljive odraslima.
Teškoće u izgovoru
Jedan od znakova da treba posetiti logopeda je i slučaj kada dete ima teškoće u izgovoru određenih glasova ili reči. Tako na primer, dete može imati teškoće u izgovaranju glasova poput „r“, „s“, „l“, „č“ i dr.
Kada dete stalno zamuckuje i muči se da izgovori pojedine reči ispravno ili ih uopšte ne izgovara, treba se obratiti logopedu jer to može biti znak artikulacionog poremećaja. Kroz individualne tretmane vežbi i tehnika logoped može pomoći detetu da poboljša artikulaciju. Olakšavajuća okolnost je što je roditeljima i deci danas dostupan i logoped online.
Ograničen vokabular
Širenje vokabulara je važna komponenta u razvoju komunikacionih veština i interpersonalnih odnosa deteta sa okolinom .Kada dete koristi veoma ograničen broj reči ili ne napreduje u usvajanju novih reči, to je signal da treba potražiti podršku logopeda koji detetu može pomoći u usvajanju i učenju novih reči i njihovoj primeni u svakodnevnoj komunikaciji.
Problemi sa razumevanjem
Još jedna situacija koja budi sumnju da postoji jezički poremećaj je kada dete ima teškoće u razumevanju jednostavnih naloga ili pitanja, i to je takođe znak da treba potražiti stručnu pomoć. Problemi sa razumevanjem produkuju niz teškoća u detetovim aktivnostima i u interakcijama sa ljudima iz njegovog okruženja. Kroz različite metode i pažljivo planirane aktivnosti logoped može pomoći detetu u ublažavanju i otklanjanju ovog problema.
Problemi u komunikaciji
U slučajevima kada se kod deteta ispolje problemi u izražavanju misli i osećanja ili uopšte u vođenju razgovora sa vršnjacima ili sa odraslima, treba se obratiti logopedu. Logoped može pomoći detetu u prevazilaženju ovih teškoća u komunikaciji i govoru. Isto tako može prepoznati potrebu za uključivanjem drugih stručnjaka.
Neophodna je precizna dijagnostika, jer ovo može ukazivati na poremećaj iz spektra autuzma, a u tom slučaju neophodno je uključivanje više različitih profesionalaca (psihologa, neuropsihijatra, defektologa, pedijatra i sl.), sve zavisi od ispoljene simptomatologije.
Govorna disfluencija – mucanje kod dece
Kada dete ima znakove mucanja ili neke druge probleme sa tečnošću (fluencijom) govora, logoped može pomoći svojim znanjima i tehnikama za rad. Problem mucanja uglavnom je veoma frustrirajući za dete i utiče na njegovo samopouzdanje. Ranom intervencijom može se u dobroj meri poboljšati tečnost govora, a samim tim se podstiče i jačanje samopouzdanja kod mališana.
Smetnje sa sluhom
Poteškoće u razvoju govora i jezika često su povezane sa oštećenjem sluha kod deteta. Kada dete ne reaguje na zvuke ili ima teškoće sa slušnim razumevanjem važno je konsultovati specijalistu za sluh koji će odraditi dijagnostiku, ali i logopeda koji može raditi sa detetom kako bi mu pomogao da razvije komunikaciju uz pomoć alternativnih metoda, poput znakovnog jezika ili kohlearnog implanta.
Problem sa pisanjem i čitanjem
Problemi sa pismenim veštinama, uključujući i disleksiju, koje dete školskog uzrasta može da ima su još jedan znak da se obratite logopedu. Ove teškoće utiču na uspeh deteta u školi, kao i na njegovu spremnost i motivisanost da uči. Ukoliko primetite da dete ima teškoće u prepoznavanju slova, čitanju jednostavnih reči ili pisanju, valjalo bi da se potraži stučna pomoć. Logoped vam može dati smernice i predložiti strategije za prevladavanje ovih problema.
Ostali razvojni poremećaji
Deca sa poremećajem iz spektra autizma ili sa cerebralnom paralizom, često ispoljavaju teškoće i smetnje na planu govora. Logoped može raditi sa njima na razvijanju funkcionalnog jezika i govora, ali i na upotrebi alternativnih i argumentovanih komunikacijskih sistema.
Zaključak
Za govorni i jezički razvoj dece ključno je prepoznavanje potrebe za angažovanjem logopeda. Najbolji rezultati se postižu ranom i blagovremenom intervencijom. Dragi roditelji, ukoliko primetite bilo koji od navedenih problema kod vašeg deteta obratite se bez oklevanja stručnjaku koji će imati pravi savet za vas. Logoped može da razvije individualni plan terapije koji se bazira na pažljivoj proceni detetovih potreba i tako detetu pomaže da postigne svoj puni potencijal u komunikaciji. Ukoliko vam je potreban logoped Beograd, predlažemo vam da posetite ovu stranicu.
Komentari